Chwała miasta. Promocja miast przez architekturę.

Warszawa, ul. Andersa 29

Nie zachwyciła mnie wystawa Chwała miasta. Promocja miast przez architekturę. W Państwie mieście (Warszawa, ul. Andersa 29). Mimo to polecam jej zwiedzenie. Dlaczego?

Wystawa pozostawia niedosyt. Myślę, że częściowo winny jest tytuł. Spodziewałam się informacji o tym, jak różne miasta używają architektury w celach promocyjnych. Liczyłam, że dzięki perspektywie porównawczej, łatwiej mi będzie ocenić strategię Warszawy. Niestety, wystawa jest na tyle Warszawocentryczna, że wszystkim innym, poświęcono zaledwie niewielki skrawek ekspozycji.

O promocji Warszawy przez architekturę jest sporo. Jako miłośniczka szarej cegły ucieszyłam się, że poświęcono jej sporą tablicę. Może z powodu tej radości umknęła mi informacja, jak stolica wykorzystuje ją do promocji (czy też w ogóle jej zabrakło?). Prawdopodobnie dowiedziałam się, jak nazywają się poszczególne style układania cegieł. Nie jestem jednak pewna – pod grafikami zabrakło oznaczeń. Podpisy są obok, na zbiorczej tablicy. W pewnym momencie zaczęłam się zastanawiać – w jakiej kolejności opisywano grafiki: z prawej do lewej, czy z góry na dół? Nie udało mi się tego ustalić. Tekst tego nie wyjaśniał.

Chwała miasta. Promocja miast przez architekturę.

W ogóle odniosłam wrażenie, że wystawa przeznaczona jest dla odbiorcy, który i tak już wszystko wie, a przynajmniej zna temat. Obszerne opisy tylko w niewielkim stopniu zostały zilustrowane. Zapewne ktoś, kto nie widział kopulaka (półokrągłego domku) jest go sobie w stanie wyobrazić. Dlaczego jednak nie ułatwić mu zadania za pomocą zdjęcia? Ilustracja mogłaby też zachęcić bardziej leniwych gości do czytania długich tekstów.

Mimo to polecam wizytę w Państwie Mieście. Dzięki temu, że wystawa jest dość chaotyczna, że trudno rozpoznać, gdzie i dlaczego się zaczyna i kończy zwiedziłam cały lokal (szukając dalszego ciągu ekspozycji). Jest co oglądać. Przestronne wnętrze, stylowa klatka schodowa, kamienna mozaika na podłodze. Poza tym, to doskonały punkt wypadowy na Muranów, stare miasto, czy przyjemny spacer po którymś z pobliskich parków i skwerów. Ponieważ wstęp jest wolny, nawet stosunek jakości do ceny jest pozytywny.

