Każdy sądzi według siebie

W tym numerze "Magla" ukazał się tekst "Druga młodość LEGO"

W tym numerze „Magla” ukazał się tekst „Druga młodość LEGO”

„Każdy dzieciak zbierał dziesiątki najwymyślniejszych zestawów [LEGO].”* Każdego stać na zakupy w H&M-ie!** „Ja, w przeciwieństwie do ciebie, wybierając pracę, nie kieruję się zarobkami, tylko ideą i wolę pracować za darmo, ale z sensem.”

Koleżance, która zarzuciła mi kilka lat temu materializm, nie odpowiedziałam, że ja też bym wolała pracować za darmo w fajnej fundacji, a wieczorem wracać do zafundowanego przez rodziców apartamentu na Ochocie, niż do przeludnionego M3 pod Warszawą.

Kiedy byłam mała, marzyłam, żeby mieć dużo klocków LEGO. Codziennie przeglądałam katalogi, wyobrażałam sobie, co zbuduję, kiedy uda mi się zgromadzić dużo klocków. Marzyłam też o zebraniu kolekcji figurek z Kinderniespodzianek. Wiedziałam jednak, że jeśli wydam kieszonkowe na słodycze, mogę zapomnieć o zaoszczędzeniu paru złotych na mały zestaw upragnionego LEGO.

Wtedy myślałam, że mam szczęście. Moi koledzy z praskiego podwórka nie mieli nawet katalogów. Nie dostawali też kieszonkowego, które było za małe, żeby starczyło na drogą zabawkę, ale dawało nadzieję, że może kiedyś uda się zaoszczędzić. Nie pamiętał o nich nawet Mikołaj, który mi przynosił przeraźliwie drogie, a mimo to niewielkie zestawy duńskiej firmy.

Marzyłam, ale chyba nie do końca wierzyłam, że ktoś naprawdę może mieć w domu dużo LEGO, wielkie zestawy takie jak np. kolej. Przecież nikt, czyli nikt kogo znałam, nie miał! Więc jak to?

Czy mogę mieć więc pretensję do Mateusza Wikły* i Księżniczki**? Dla nich to oczywiste, że wszystkie dzieci mają bogatych i hojnych rodziców, że każdy bawił się klockami LEGO i że H&M jest tak tani, że wszystkich stać na zakupy w nim.

Denerwuje mnie jednak, że tacy jak oni decydują o polityce społecznej, wspieraniu biednych czy aktywizacji bezrobotnych.

*Magiel, listopad 2012, Druga młodość LEGO, Mateusz Wikło

** Igor i Morświn, Do księżniczki – list otwarty, Wrażliwość stołeczna.

